Vancouver Island - Reisverslag uit Vancouver Island, Canada van Tim en Rianne - WaarBenJij.nu Vancouver Island - Reisverslag uit Vancouver Island, Canada van Tim en Rianne - WaarBenJij.nu

Vancouver Island

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Tim en Rianne

09 September 2016 | Canada, Vancouver Island

Hier even een update van de afgelopen dagen, die we op Vancouver Island hebben doorgebracht. 5 september zijn we van Whistler naar de Ferry gereden. De Ferry hadden we van te voren gereserveerd en duurde 1,5 uur. Aangekomen op het eiland zijn we doorgereden naar de overnachtingsplaats in Parksville. Van te voren was er al gezegd dat er niks was en daar was niets te veel over gezegd.

Na een goeie nachtrust vertrokken we de volgende ochtend snel naar Tofino, in het westen op het eiland. Onderweg hebben we een stop gemaakt bij een opvang tehuis voor beren, vogels, fretten, enzovoort die in de omgeving zwaar gewond gevonden waren. Ook hebben ze vaak cups, kleine beren, waarvan de moeder is doodgereden of is vermoord (wegens het aanvallen van mensen). De cups waren er helaas nu niet, die waren onlangs allemaal vrijgelaten. Wel was er een super grote zwarte beer. Die is opgegroeid in het opvangcentrum en kan daarom niet vrijgelaten worden. Ook kwamen we wat uitzichtpunten en trails tegen, maar niet zo veel als in de Rockies. We hebben een stuk door het regenwoud gelopen langs enorme bomen en een stuk om een waterval heen. Qua dieren hebben we, buiten het opvanghuis, een geit op een dak gezien en nog een moederhert met 2 kleintjes. In Tofino hebben we nog even het dorpje (eigenlijk straatje) bekeken en toen teruggekeerd naar het hotel.

De volgende ochtend ging de wekker vroeg, we moesten half 9 bij het whale watching centrum zijn. We gingen met een rubberen zodiak het water op en al snel zagen we 2 grote grijze walvissen! Ze sprongen helaas niet uit het water, maar ze kwamen wel helemaal boven en spoten regelmatig een fontein aan water uit hun rug. Heel gaaf om te zien! Ook hebben we otters, zeeleeuwen, zeehonden en een arenstnest gezien. Alleen de zodiak was al super leuk. Helaas begon het daarna te regenen en dat heeft de hele dag geduurd.

Na 2 nachten in Tofino te zijn geweest vervolgden we onze Island trip naar Victoria. In tegenstelling tot gisteren is het vandaag heerlijk weer met een strak blauwe lucht. Onderweg hebben we nog een trail gelopen door het regenwoud en bij een waterval. De trails hier op het eiland zijn maximaal 2 km, dat is wel jammer. In de rockies kon je echt tochten van 15-40 km lopen. In de middag kwamen we in Victoria aan en zijn we meteen met de shuttle van het hotel het centrum in gegaan. Wat een super leuke stad is Victoria! Meteen hadden we spijt dat we er maar 1 nacht hadden geboekt. We zijn naar een vissersstukje gelopen waar we prachtig uitzicht over het water hadden. Toen we langs het water liepen kwamen er ineens 3 zeehonden boven water, vet leuk! Nadat we daar wat leuke foto's en filmpjes van hadden gemaakt (want ze waren super fotogeniek) zijn we het centrum ingelopen en hebben we iets gegeten. Vervolgens gingen we rond half 9 weer richting het hotel en hebben nog een tussenstop gemaakt in een pub, waar we met locals gepoold hebben.

De tweede dag in Victoria begon vrij moeizaam, toch dat laatste shotje sambuca niet moeten nemen.. We moesten om half 10 bij het whale watching centrum zijn, om onze tweede tour te gaan doen. Het weer was heerlijk, maar toch is het best koud als je met 55 km/h door het water gaat. We zijn eerst gaan speuren naar een grote Orca familie (50 stuks) die allemaal bij elkaar zwemmen. Er was alleen op de zee een stuk mist, waardoor we ze helaas niet konden vinden. Wel hebben we een verdwaalde Orca gezien die niet uit die familie kwam. Een stukje verder op het water kwamen we ineens super veel Humpback Whales tegen! Die zijn 35 meter lang. Ze zwommen echt naast de boot, we hadden ze aan kunnen raken! Ook sprongen ze regelmatig volledig uit het water sprongen. Zo onwijs gaaf om te zien! Prachtige beesten!

Na de Tour hebben we nog door Victoria gelopen en zijn vervolgens naar de Ferry richting Vancouver gereden. Op het moment dat ik dit schrijf zitten we ongeveer halverwege en zijn we bijna in Vancouver. We genieten van echt een prachtig uitzicht op zee, overal zijn kleine eilandjes en een strak blauwe lucht. De volgende keer blijven we iets langer op het eiland en willen we ook meer naar het noorden van het eiland gaan!