Jasper sky tram - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Tim en Rianne - WaarBenJij.nu Jasper sky tram - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Tim en Rianne - WaarBenJij.nu

Jasper sky tram

Door: Tim

Blijf op de hoogte en volg Tim en Rianne

30 Augustus 2016 | Canada, Jasper Park Lodge

File veroorzaken op de snelweg: check!

Eerst beginnen bij het begin de file komt pas aan het einde van de dag aan bod. Vanochtend stond de Jasper skytram op de agenda rond 11en werden wij verwacht bij de tram, naja eigenlijk is het gewoon een kabelbaan maar dat kunnen ze hier blijkbaar niet uitspreken. Blijkbaar hebben de chijanners of janezen hier ook last van want die hebben we de hele dag niet gezien! De tram lag op ongeveer 10 minuten tijden vanaf ons hotel en we waren er zo. De tocht naar boven was niet zo spannend en duurde 10 minuten. Het uitzicht boven was prachtig en het weer werkte ook mee vandaag 25c en strak blauw.

Na van het uitzicht te hebben genoten, welgeteld 3 minuten, hadden wij besloten om naar beneden te gaan wandelen, volgens het bordje en onze kaart was dit 6,3. De top lag boven de boomgrens op 2453m boven het zeeniveau en onze auto stond een kleine 1000m lager. Het eerste gedeelte lag boven de boomgrens en was erg steil met veel losliggend puin. Geleidelijk aan kwamen er steeds meer kleine en grote bomen bij todat we weer echt in het bos liepen. Het pad in het bos was ook erg steil en overal lagen rotsen en boomwortels op de loer om je te tackelen. Van onze rit naar boven waren wij de enige mensen die de afdaling liepen en dit verklaarde ook waarom: steil, losliggend naja alles lag los en een klein puntje was misschien de 6,3! Het bleken niet 6.3km te zijn maar de afstand was in mijlen, dat betekende ruim 10km afdalen. Hier kwamen we trouwens achter nadat we rond de 7km hadden gelopen en dat we zagen dat de parkeerplaats onder ons toch wel erg ver weg was. Alle kaarten zijn hier normaal in km maar deze dus niet. Om het verhaal kort te houden het duurde dus nog wel even. Oja nog een puntje was dat de route eindigde op de parkeerplaats en 3x raden, inderdaad niet die van ons, die lag nog 2km hoger op de berg.

Na de barre tocht in het lekker weer te hebben volbracht hebben we ff lekker gechilled in de auto. Op de kaart hadden we een mooie route gezien ten oosten van Jasper. Het was zo'n 75km naar het volgende stadje en onderweg veel mooie natuur. Vandaag hebben we dan ook weer echt wildlife gezien, 14 steenbokken midden op de snelweg en een jonge moose, elk, hert of deer (wat het nou eigenlijk was weten we nog niet)! Nu komt de file aanbod, meestal gaat het zo, als er een auto stopt op de snelweg dan stopt de rest ook om te kijken wat er aan de hand is, de sensatie zoekers! Vandaag was het onze beurt om dit hele circus in gang te zetten, die kan dus ook weer van de Bucket list af. Eenmaal in het stadje te zijn aangekomen, niks bijzonders alleen bomen, even wat boodschappen gedaan en weer hotelwaards gekeerd.

• 31 Augustus 2016 - 10:26

Wieke:

Wat een ontbering gisteren! Vandaag even rustig aan?